-A  +A          

Good Day! Monday, 18 October 2021

Our Team

Pengurusan Trafik Udara

Pengurusan Trafik Udara

IStock 931559254 1
Air Traffic Control Tower in Malaysia
Cross
  • Negeri

CAAM Kedah

Sultan Abdul Halim Airport
06550 Alor Setar
Kedah Darul Aman

CAAM Johor

Senai International Airport
81250 Johor Bharu, Johor

CAAM Ipoh

Sultan Azlan Shah Airport
31350 Ipoh, Perak

CAAM Melaka

Melaka International Airport
75350 Batu Berendam
Melaka

CAAM Kuala Terengganu

Sultan Mahmud Airport
21300 Kuala Terengganu

CAAM Kerteh

Kerteh Airport
24300 Kerteh
Terengganu

CAAM Pulau Tioman

Pulau Tioman Airport
63, Jalan Sulaiman,
86800 Mersing, Pahang

Pejabat Wilayah Caam Sabah

Jalan Bunga Raya, Kepayan
Beg Berkunci 2065
88618 Kota Kinabalu

Pusat Kawalan Trafik Udara Kota Kinabalu

Jalan Kepayan,
88100 Kota Kinabalu,
Sabah

CAAM Sandakan

Cawangan Sandakan
90008 Sandakan
Sabah

CAAM Lahad Datu

Cawangan Lahad Datu
91108 Lahad Datu
Sabah

CAAM Tawau

Cawangan Tawau
91007 Tawau
Sabah

Pejabat Wilayah Caam Sarawak

Kuching International Airport
93250 Kuching,
Sarawak

CAAM Miri

Cawangan Miri
98000 Miri
Sarawak

CAAM Bintulu

Cawangan Bintulu
97200 Bintulu
Sarawak

CAAM Sibu

Cawangan Sibu
96007 Sibu
Sarawak

CAAM Limbang

Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak

CAAM Marudi

Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak

CAAM Lawas

Cawangan Lawas
98850 Lawas
Sarawak

CAAM Mukah

Cawangan Mukah
96400 Mukah
Sarawak

CAAM Langkawi

Langkawi International Airport
07100 Padang Matsirat
Pulau Langkawi
Kedah

CAAM Kelantan

Sultan Ismail Petra Airport,
Pengkalan Chepa, 16100 Kota Bharu,
Kelantan

CAAM Penang

Penang International Airport,
11900 Bayan Lepas
Pulau Pinang

Kalibrasi Penerbangan Caam

Sultan Abdul Aziz Shah Airport
47200 Subang, Selangor

CAAM KLIA

Kuala Lumpur International Airport
64000 KLIA, Sepang
Selangor Darul Ehsan

Pejabat Wilayah Caam Semenanjung Malaysia

Sultan Abdul Azizi Shah Airport
47200 Subang, Selangor

Menara Kawalan Trafik Udara Subang

Sultan Abdul Azizi Shah Airport
47200 Subang, Selangor

Pusat Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur

Sultan Abdul Aziz Shah Airport
47200 Subang, Selangor

'); }); })(jQuery)
EncikNasu11

Nasuruddin Bin Zainul Abidin

Pengarah Bahagian Pengurusan Trafik Udara

Bahagian Pengurusan Trafik Udara merupakan sektor terbesar dalam Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia. Terdapat seramai 1149 Pegawai Trafik Udara dan 201 kakitangan pentadbiran dalam sektor ini di seluruh Malaysia. Pengarah Bahagian ATM disokong oleh Pengarah Wilayah I (Semenanjung Malaysia), Pengarah Wilayah II (Sabah), Pengarah Wilayah III (Sarawak), Pengarah KLIA dan Pengarah Pusat Kawalan Trafik Udara KL dalam fungsi sektor ini.

Bahagian ATM ditadbir dalam dua peringkat; ibu pejabat dan operasi. Ibu pejabat terletak di Putrajaya manakala bahagian operasi terletak di pelbagai stesen di Semenanjung dan Malaysia Timur. Ruang udara Malaysia dibahagikan kepada Wilayah Maklumat Penerbangan Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu (FIR) di mana operasi dikaitkan dengan unit kawalan lalu lintas udara. Terdapat 2 pusat kawalan trafik udara; di Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu, sebuah pusat kecil di Kuching serta 12 Menara Kawalan di Semenanjung Malaysia, 4 di Sabah dan 8 di Sarawak.

Bahagian Pengurusan Trafik Udara bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan trafik udara bagi pengendalian penerbangan yang selamat dan cekap di ruang udara Malaysia selaras dengan Konvensyen Chicago 1947. Perkhidmatan Trafik Udara adalah istilah generik yang merangkumi kawalan trafik udara, penasihat, maklumat penerbangan dan perkhidmatan amaran.

Piawaian dan amalan yang disyorkan (SARPS) ICAO yang berkaitan dengan tanggungjawab sektor ATM adalah yang terkandung dalam

  • Lampiran 1 – Pelesenan kakitangan,
  • Lampiran 2 – Peraturan Udara,
  • Lampiran 3 – Perkhidmatan Meteorologi untuk Navigasi Udara Antarabangsa
  • Lampiran 4 – Carta Aeronautik,
  • Lampiran 5 – Unit Pengukuran untuk digunakan dalam Operasi Udara dan Darat,
  • Lampiran 10 – Telekomunikasi Aeronautik
  • Lampiran 11 – Perkhidmatan Trafik Udara,
  • Lampiran 12 – Mencari dan Menyelamat,
  • Lampiran 14 – Padang Terbang; dan
  • Lampiran 15 – Perkhidmatan Maklumat Aeronautik.

Dokumen lain yang berkaitan ialah DOC 4444 – Prosedur Pengurusan Trafik Udara untuk Navigasi Udara, DOC 9859 – Manual Sistem Pengurusan Keselamatan, CIR 314 – Pengurusan Ancaman dan Ralat (TEM), DOC 9910 – Tinjauan Keselamatan Operasi Biasa (NOSS), Doc 9426 – Manual Perancangan Perkhidmatan Trafik Udara dan DOC 9683 – Manual Faktor Manusia.

Dalam mencapai fungsi Bahagian ATM menjalankan pelbagai aktiviti di peringkat ibu pejabat dan operasi, termasuk

  • Penerbitan Maklumat Aeronautikal (AIP)
  • Perkhidmatan Maklumat Aeronautikal (AIS)
  • Perancangan dan Pengurusan Ruang Udara
  • Kemudahan Komunikasi, Navigasi dan Pengawasan (CNS)
  • Pengumpulan Caj Kemudahan Navigasi Udara (ANFC).
  • Pembangunan prosedur penerbangan
  • Pengurusan sumber manusia,
  • Pembangunan prosedur ATC
  • Pengurusan keselamatan
  • Mencari dan Menyelamat (SAR) dan Keselamatan Udara
  • Navigasi Berasaskan Prestasi (PBN)
  • Piawaian dan Audit ICAO
  • Latihan Pegawai Trafik Udara
  • Pendekatan Perkhidmatan Kawalan Radar
  • Perkhidmatan Kawalan Radar Kawasan
  • Perkhidmatan Kawalan Prosedur Pendekatan
  • Perkhidmatan Kawalan Prosedur Kawasan
  • Perkhidmatan Kawalan Aerodrom
  • Perkhidmatan Maklumat Penerbangan
  • Perkhidmatan Mudah Alih Aeronautikal
  • Perkhidmatan Mencari dan Menyelamat
International Airport Facilities, Malaysia, (Kemudahan Lapangan Terbang Antarabangsa, Malaysia)
Icon
CAAM Ejen Maya