-A  +A          

Good Day! Monday, 18 October 2021

Our Team

Piawaian Perkhidmatan Pemaliman Udara

Piawaian Perkhidmatan Pemaliman Udara

IStock 931559254 1
Air Traffic Control Tower in Malaysia
Cross
  • Negeri

CAAM Kedah

Sultan Abdul Halim Airport
06550 Alor Setar
Kedah Darul Aman

CAAM Johor

Senai International Airport
81250 Johor Bharu, Johor

CAAM Ipoh

Sultan Azlan Shah Airport
31350 Ipoh, Perak

CAAM Melaka

Melaka International Airport
75350 Batu Berendam
Melaka

CAAM Kuala Terengganu

Sultan Mahmud Airport
21300 Kuala Terengganu

CAAM Kerteh

Kerteh Airport
24300 Kerteh
Terengganu

CAAM Pulau Tioman

Pulau Tioman Airport
63, Jalan Sulaiman,
86800 Mersing, Pahang

Pejabat Wilayah Caam Sabah

Jalan Bunga Raya, Kepayan
Beg Berkunci 2065
88618 Kota Kinabalu

Pusat Kawalan Trafik Udara Kota Kinabalu

Jalan Kepayan,
88100 Kota Kinabalu,
Sabah

CAAM Sandakan

Cawangan Sandakan
90008 Sandakan
Sabah

CAAM Lahad Datu

Cawangan Lahad Datu
91108 Lahad Datu
Sabah

CAAM Tawau

Cawangan Tawau
91007 Tawau
Sabah

Pejabat Wilayah Caam Sarawak

Kuching International Airport
93250 Kuching,
Sarawak

CAAM Miri

Cawangan Miri
98000 Miri
Sarawak

CAAM Bintulu

Cawangan Bintulu
97200 Bintulu
Sarawak

CAAM Sibu

Cawangan Sibu
96007 Sibu
Sarawak

CAAM Limbang

Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak

CAAM Marudi

Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak

CAAM Lawas

Cawangan Lawas
98850 Lawas
Sarawak

CAAM Mukah

Cawangan Mukah
96400 Mukah
Sarawak

CAAM Langkawi

Langkawi International Airport
07100 Padang Matsirat
Pulau Langkawi
Kedah

CAAM Kelantan

Sultan Ismail Petra Airport,
Pengkalan Chepa, 16100 Kota Bharu,
Kelantan

CAAM Penang

Penang International Airport,
11900 Bayan Lepas
Pulau Pinang

Kalibrasi Penerbangan Caam

Sultan Abdul Aziz Shah Airport
47200 Subang, Selangor

CAAM KLIA

Kuala Lumpur International Airport
64000 KLIA, Sepang
Selangor Darul Ehsan

Pejabat Wilayah Caam Semenanjung Malaysia

Sultan Abdul Azizi Shah Airport
47200 Subang, Selangor

Menara Kawalan Trafik Udara Subang

Sultan Abdul Azizi Shah Airport
47200 Subang, Selangor

Pusat Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur

Sultan Abdul Aziz Shah Airport
47200 Subang, Selangor

'); }); })(jQuery)
Rohdizad Fix

Rohdizad Bin Ariffin

Pengarah Bahagian Piawaian Perkhidmatan Pemaliman

Unit Inspektorat telah ditubuhkan pada tahun 1985 di bawah Bahagian Perkhidmatan Trafik Udara (ATS), Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dengan objektif untuk memastikan pegawai trafik udara (ATCO) mempunyai pengetahuan, pengalaman, kecekapan, kemahiran, fizikal dan kecergasan mental selaras dengan peruntukan ICAO Lampiran 1 kepada Konvensyen Chicago – Pelesenan Kakitangan. Bagaimanapun, hanya fungsi pemeriksaan Kawalan Lalu Lintas Udara (ATC) dijalankan oleh Unit kerana pelbagai kekangan ketika itu. Seterusnya, pelesenan ATCO bermula pada 1 Novermber 1990; keperluan ini (Peraturan Penerbangan Awam Malaysia 1996, peraturan 92) adalah terpakai bagi semua ATCO dalam DCA, termasuk Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), khususnya bagi ATCO yang mengawal trafik awam.

Memandangkan peningkatan aktiviti Unit yang berkaitan dengan skop kerja dan tanggungjawab tambahan dalam ATS, Unit ini telah dinaik taraf kepada Bahagian pada tahun 2002. Bahagian Inspektorat ATS yang baru ditubuhkan ini terdiri daripada ATCO yang berkelayakan yang dipilih berdasarkan pengalaman kerja, pengetahuan dan sifat khusus mereka.

Berikutan Program Audit Pengawasan Keselamatan Sejagat ICAO (USOAP) pada tahun 2005, selain pengawasan keselamatan ATS, fungsi dan tanggungjawab Bahagian Inspektorat ATS telah diperluaskan untuk merangkumi pengawasan keselamatan di kawasan lain perkhidmatan navigasi udara (ANS), iaitu Prosedur Operasi ANS-Pesawat (PANS-OPS), Perkhidmatan Maklumat Aeronautik (AIS), Carta Aeronautik (CHART), Navigasi dan Pengawasan Komunikasi (CNS), Meteorologi Aeronautik (MET) dan Mencari dan Menyelamat (SAR). Bahagian Inspektorat Trafik Udara yang dinamakan semula telah diberi tanggungjawab pengawalseliaan untuk memastikan bahawa penyedia ANS melaksanakan peruntukan yang berkaitan dengan ANS sesuai dengan perundangan nasional dan semua Lampiran ICAO yang berkaitan dengan ANS, iaitu Lampiran 1 Perlesenan Kakitangan (bahagian pelesenan ATC dan ATC-ATO sahaja), Lampiran 2 Peraturan Udara, Lampiran 3 Perkhidmatan Meteorologi untuk Navigasi Udara Antarabangsa, Lampiran 4 Carta Aeronautik (bahagian Carta Instrumen sahaja), Lampiran 10 Telekomunikasi Aeronautik, Lampiran 11 Perkhidmatan Trafik Udara, Lampiran 12 Mencari & Menyelamat, Lampiran 15 AIS, dan termasuk Lampiran 5 Unit Pengukuran yang akan digunakan dalam Operasi Udara dan Darat.

Pada April 2015, fungsi pengawalseliaan Inspektorat diselaraskan lagi untuk memusatkan perhatian pada pengawasan keselamatan penyedia ANS untuk ATS, PANS-OPS, AIS, CHART, MET dan SAR tidak termasuk CNS (yang kini terletak pada Bahagian Piawaian Lapangan Terbang). Oleh itu, Lampiran ICAO yang terpakai yang berkaitan dengan fungsi pengawasan keselamatan Inspektorat adalah Lampiran 1 Perlesenan Kakitangan (bahagian pelesenan ATC saja), Lampiran 2 Peraturan Udara, Lampiran 3 Perkhidmatan Meteorologi untuk Navigasi Udara Antarabangsa, Lampiran 4 Carta Aeronautik (bahagian Carta Instrumen sahaja), Lampiran 11 Perkhidmatan Trafik Udara, Lampiran 12 Mencari & Menyelamat, Lampiran 15 AIS dan Lampiran 19 Pengurusan Keselamatan (bahagian ATS sahaja).

(Nota : semua rujukan di bawah terhadap ANS hendaklah mengecualikan CNS).

Pada 19 Februari 2018, DCA telah ditransformasikan menjadi sebuah Badan Berkanun Kerajaan Persekutuan dikenali sebagai Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

Surat Kelulusan Jawatan Baharu No. K 7/2019 telah diluluskan pada 1 Mac 2019, Bahagian Inspektorat Trafik Udara telah dinamakan semula sebagai Bahagian Piawaian Perkhidmatan Pemaliman Udara (AND).

AND adalah badan pengawalseliaan yang menyelia penyediaan ANS oleh penyedia ANS untuk memastikan pematuhan undang-undang negara, iaitu Akta Penerbangan Awam 1969 dan Peraturan-Peraturan Penerbangan Awam 2016, bersama-sama dengan Lampiran ICAO yang berkaitan dengan Konvensyen Chicago dan Dokumen ICAO.

AND membangunkan dan mewujudkan piawaian ANS dan melakukan aktiviti pengawasan dan pengawasan keselamatan dengan tujuan khusus untuk mengawal selia pembekal ANS. Arahan Inspektorat Trafik Udara (ATID), Arahan Ketua Pengarah dan Arahan Piawaian Perkhidmatan Navigasi Udara (ANSSD) mengandungi keperluan dan prosedur berkaitan penyediaan ANS, berdasarkan piawaian dan cadangan (SARP) Lampiran ICAO ke Konvensyen Chicago, dokumen ICAO lain dan amalan terbaik, seperti yang mungkin ditentukan oleh AND yang diguna pakai di Malaysia.

(1) Audit Pengawasan Keselamatan / Pemeriksaan Penyedia ANS dijalankan untuk mengawal selia penyediaan ANS dengan berkesan. AND menjadualkan audit dan pemeriksaan tahunan rasmi dan pemeriksaan rawak (apabila diperlukan) yang mana tiada pemberitahuan terlebih dahulu diberikan kepada penyedia ANS. Audit/pemeriksaan menggunakan soalan protokol dan senarai semak pematuhan untuk menilai tahap pematuhan kepada undang-undang negara yang ditetapkan dan Lampiran ICAO berkait ANS kepada Konvensyen Chicago dan dokumen ICAO termasuk amalan terbaik. AND juga melakukan pengawasan terhadap sistem pengurusan keselamatan pembekal ATS (SMS) untuk memastikan pelaksanaan yang formal dan sistematik oleh semua ATSU, termasuk mematuhi keperluan yang ditetapkan. Pada masa ini, penyedia ANS yang dikawal selia oleh AND termasuklah Sektor Pengurusan Trafik Udara CAAM, Jabatan Meteorologi Malaysia, TUDM dan Tentera Darat Malaysia.

(2) Pelesenan Kakitangan bagi peruntukan ATCOs diisytiharkan dalam Peraturan Penerbangan Awam 2016. AND adalah pihak berkuasa untuk pengeluaran, pembaharuan, sokongan dan pengesahan Lesen ATC selaras dengan Lampiran 1 ICAO kepada Konvensyen Chicago.

  • Aktiviti Peperiksaan ATC merangkumi semua kursus ATC di organisasi latihan yang diluluskan oleh ATC (ATC-ATO) yang diluluskan oleh CEO dan peperiksaan operasi ATC di unit ATS yang mengawal trafik awam. Walau bagaimanapun, beberapa fungsi diwakilkan kepada Pemeriksa ATC yang dilantik secara dua tahun oleh CEO.
  • Penilaian Kecekapan Bahasa Inggeris (ELP) diperlukan untuk ATCO, dan mereka mesti memenuhi tahap kecekapan minimum yang diperlukan untuk komunikasi telefoni radio iaitu Tahap 4 mengikut Lampiran 1 ICAO ke Konvensyen Chicago. Dilaksanakan pada 31 Mac 2011, Lesen ATC tidak akan dikeluarkan atau diperbaharui melainkan pemohon telah mencapai Tahap 4 minimum ELP.
  • Penilaian Perubatan Kelas 3 untuk ATCO, sebagai sebahagian daripada prasyarat bagi Lesen ATC, hanya boleh dikeluarkan oleh Pemeriksa Perubatan Yang Ditetapkan (ME). AND mengekalkan pangkalan data yang menyeluruh pada semua maklumat pelesenan untuk semua pemegang lesen.

(3) Pensijilan & audit ATC-ATO bagi sesebuah organisasi yang bertanggungjawab dalam latihan ATC. Organisasi sedemikian dikehendaki menunjukkan keupayaannya untuk menyediakan latihan ATC dengan memegang sijil kelulusan ATC-ATO yang dikeluarkan oleh CEO. AND menjalankan program pengawasan tetap, termasuk pemeriksaan rawak ke atas ATC-ATO yang diluluskan untuk memastikan pematuhan berterusan terhadap keperluan kelulusan.

(4) Siasatan Kemerosotan ATC dilakukan bagi kejadian berkaitan keselamatan ATC untuk menilai dan mengkaji keberkesanan sistem ATC dan komponennya, serta mengesyorkan tindakan mitigasi ke arah peningkatan keselamatan. Proses siasatan termasuk Panel Kajian Semula Insiden (IRP), Lembaga Siasatan (BOI) dan Lembaga Semakan Keselamatan (SRB).

International Airport Facilities, Malaysia, (Kemudahan Lapangan Terbang Antarabangsa, Malaysia)
Icon
CAAM Ejen Maya