-A  +A          

Good Day! Thursday, 14 August 2025

Ketidakpatuhan Lapangan Terbang

Ketidakpatuhan Lapangan Terbang

Kegagalan Mencapai Sasaran di bawah Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan (QoS) Lapangan Terbang

Prestasi lapangan terbang dipantau berdasarkan sasaran yang ditetapkan di bawah Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan (QoS) Lapangan Terbang. Kegagalan mematuhi sasaran boleh mengakibatkan penalti kewangan sehingga 5% daripada hasil aeronautikal terkumpul pengendali lapangan terbang, berdasarkan peratusan hasil yang berisiko.

Maklumat lanjut mengenai penalti dan hasil berisiko boleh didapati di halaman Perundangan di bawah Direktif.

Setakat ini, penalti kewangan sebanyak RM4.5 juta telah dikenakan ke atas Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) kerana gagal mematuhi sasaran. Antara elemen  yang dinilai termasuk kebersihan tandas, pengendalian bagasi keluar (bagasi tidak dimuatkan ke dalam pesawat yang sepatutnya), dan pemprosesan bagasi masuk (masa yang diambil untuk mengambil bagasi pertama dan terakhir di kawasan carousel bagasi).

Prestasi syarikat penerbangan juga dinilai, dengan keputusan diterbitkan di halaman Prestasi Tepat Masa (OTP) Syarikat Penerbangan dan Prestasi Pembatalan Penerbangan.

Aduan pengguna yang diterima melalui pelbagai saluran—termasuk laman web, e-mel, telefon, aplikasi mudah alih, lawatan secara bersemuka, dan pos, dengan laporan pengguna dwi tahunan diterbitkan dalam talian.

Civil Aviation Authority Malaysia (CAAM)
Privacy Policy