-A  +A          

Good Day! Thursday, 14 August 2025

Mekanisme Pengukuran

Mekanisme Pengukuran

Bagi memastikan sasaran yang ditetapkan untuk setiap elemen kualiti perkhidmatan dipenuhi, 4 mekanisme pengukuran digunakan untuk menilai tahap perkhidmatan lapangan terbang dalam pelbagai kategori iaitu:

  1. Keselesaan dan kemudahan penumpang
  2. Masa penggiliran
  3. Aliran penumpang dan bagasi
  4. Kelengkapan pengendali dan kemudahan kakitangan

Mekanisme pengukuran ini membolehkan CAAM memantau dan menilai prestasi setiap elemen kualiti perkhidmatan.

Mekanisme Pengukuran di bawah Kerangka QoS Lapangan Terbang

Data prestasi yang diserahkan oleh pengendali lapangan terbang
Pemeriksaan dan tinjauan yang dijalankan oleh CAAM

Pemeriksaan Bebas

Mekanisme ini mengukur perkara berikut:

  1. Kebersihan tandas penumpang dan kakitangan  
  2. Ketersediaan Wi-Fi di kawasan tanjakan (ramp) untuk operasi pengendalian bagasi

Masa Pengambilan Bagasi

Ketersediaan Peralatan dan Pengendali

Mekanisme ini direka untuk menentukan ketersediaan peralatan tertentu serta pengendalinya. Penyediaan mekanisme ini merupakan tanggungjawab pengendali lapangan terbang.

  1. Mekanisme ketersediaan peralatan dan pengendali mengukur ketersediaan bagi perkara berikut:
    • Bas/Aerotren
    • Aerobridge (jambatan udara)
    • Sistem Panduan Dok Visual (Visual Docking Guidance System), yang digunakan untuk membantu menempatkan pesawat di hadapan pintu perlepasan
    • Peralatan Penggerak Penumpang seperti lif, eskalator, dan laluan bergerak automatik (walkalator)
    • Sistem Pengendalian Bagasi, iaitu sistem penghantaran yang mengangkut bagasi daftar masuk ke pesawat
    • Ketersediaan semua peralatan diukur dan ditakrifkan sebagai peratusan masa apabila peralatan tersebut berfungsi dan sedia untuk digunakan.
  2. Ketersediaan pengendali Aerobridge – Tempoh masa bagi pengendali aerobridge untuk berada di jambatan udara adalah sekurang-kurangnya lima atau sepuluh minit sebelum waktu ketibaan pesawat sebenar

Pemeriksaan Bebas

Mekanisme ini mengukur perkara berikut:

  1. Kebersihan tandas penumpang dan kakitangan  
  2. Ketersediaan Wi-Fi di kawasan tanjakan (ramp) untuk operasi pengendalian bagasi

Tinjauan Penumpang

Tinjauan ini memberikan pandangan bebas mengenai pengalaman penumpang di lapangan terbang.  Tinjauan ini merangkumi elemen-elemen berikut:

QoS Tinjauan Pengguna

Civil Aviation Authority Malaysia (CAAM)
Privacy Policy