-A  +A          

Good Day! Thursday, 11 September 2025

Ringkasan

Ringkasan

Berikutan pembentukan Rangka Kerja dan berdasarkan maklum balas yang diterima daripada pemegang-pemegang taruh melalui bengkel-bengkel yang telah dijalankan, MAVCOM telah merumuskan cadangan-cadangan untuk menyokong evolusi Malaysia sebagai satu destinasi aktiviti ekonomi utama di peringkat global, yang diringkaskan dalam jadual di bawah:

Jadual 1: Ringkasan cadangan-cadangan MAVCOM

Pra-syarat Sub-sektor Tindakan Item Tempoh Pelaksanaan Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat
Strategi Penerbangan Nasional Semua Membangunkan NAS Membangunkan NAS Penetapan Asas
  • MOT1

1MOT: Kementerian Pengangkutan Malaysia

Objektif: Memaksimumkan perhubungan udara
Sub-sektor Tindakan Item Tempoh Pelaksanaan Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat
Semua Memperkukuhkan asas ekonomi Malaysia Menyelaraskan pelan pembangunan pelancongan dengan laluan udara dari segi rundingan Hak-Hak Trafik Udara (ATR) dengan negara-negara lain Penetapan asas
  • MOTAC2
  • Tourism Malaysia
  • MOT
  • Syarikat-syarikat penerbangan domestik dan asing
  • Pengendali-pengendali lapangan terbang
Menyelaraskan pembangunan sambungan udara dengan inisiatif-inisiatif lain, seperti Pelan Induk Pemasaran Logistik dan Perdagangan (LTFMP)
  • Pasukan Petugas MOT-LTFMP
  • MITI3
  • MEA4
  • Syarikat-syarikat penerbangan domestik dan asing
  • Pengendali-pengendali lapangan terbang
Syarikat-syarikat
penerbangan
Meningkatkan penggunaan Perjanjian Perkhidmatan Udara (ASA)1 Memastikan ASA1 dikaitkan dengan pertimbangan-pertimbangan sambungan udara Jangka masa panjang
  • MOT
Semua Memastikan perhubungan pengangkutan berbilang mod berjalan dengan lancar Mewujudkan komitmen terhadap dasar rancangan pembangunan pengangkutan bagi mengambil kira kesan dan perhubungan dengan mod pengangkutan yang lain Penetapan asas
  • MOT
  • MEA
  • APAD5

1ASA: Perjanjian Perkhidmatan Udara
2MOTAC: Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia
3MITI: Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia
4MEA: Kementerian Hal Ehwal Ekonomi
5APAD: Agensi Pengangkutan Awam Darat

Tonggak Strategik 1: Mewujudkan dan mengekalkan persekitaran komersial yang adil dan kompetitif
Sub-sektor Tindakan Item Tempoh Pelaksanaan Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat
Semua Menguatkuasakan undang-undang persaingan sektor penerbangan yang terkini Menggunakan prinsip persaingan yang adil untuk undang-undang persaingan Jangka masa pendek sehingga jangka masa sederhana

Menggunakan prinsip persaingan bebas untuk undang-undang persaingan Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang

Menggunakan prinsip competitive neutrality dan peraturan tentang subsidi Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang

Menggalakkan liberalisasi berkaitan pemilikan industri penerbangan awam Menggunakan pendekatan bertahap bagi langkah-langkah liberalisasi pemilikan, bergantung kepada keinginan Kerajaan Malaysia Jangka sederhana sehingga jangka panjang
  • MOF6
  • MOT
Semua Mengurangkan penglibatan kerajaan dalam membuat keputusan komersial Memastikan bahawa tiada kepentingan yang bercanggah dalam peranan yang bertindih yang dimainkan oleh Kerajaan Malaysia Jangka masa pendek
  • Kementerian
  • MOT
  • Agensi-agensi
Syarikat-syarikat penerbangan Komuniti penerbangan ASEAN8 Memperjuangkan penubuhan komuniti penerbangan ASEAN8 Jangka masa panjang
  • MOT
  • Syarikat-syarikat penerbangan

6MOF: Kementerian Kewangan Malaysia
7GOM: Kerajaan Malaysia
8ASEAN: Persatuan Negara-negara Asia Tenggara

Tonggak Strategik 2: Menyediakan infrastruktur
Sub-sektor Tindakan Item Tempoh Pelaksanaan Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat
Lapangan-lapangan terbang Tingkah laku komersial pengendali-pengendali lapangan terbang yang tinggi Mengubah tadbir urus korporat
  • Memberi tanggungjawab
    sepenuhnya ke atas
    modal dan perbelanjaan
    operasi kepada
    pengendali-pengendali
    lapangan terbang.
Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang
  • MAHB8
  • MOT
  • MOF
Memperkenalkan persaingan dalam dua fasa
  • Desentralisasi MAHB
  • Memperkenalkan rangkaian lapangan terbang yang berbeza
Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang
  • MAHB8
  • MOT
  • MOF
Meningkatkan tahap perkhidmatan Pelaksanaan penuh Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan Lapangan Terbang untuk semua lapangan terbang Penetapan asas  
  • MAHB
  • SATSSB9
  • Pengendali-pengendali lapangan
    terbang yang lain
Memperbaharui sub-sektor pengendalian darat
  • Mengaitkan perkhidmatan pengendalian darat dengan prestasi lapangan terbang (melalui penguatkuasaan Syarat-syarat Penggunaan)
Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang
  • MAHB
  • MOT
  • MOF
Liberalisasi
sub-sektor pengendalian darat
Jangka masa sederhana sehingga jangka masa panjang
  • MOT
  • SATSSB9
  • Syarikat-syarikat pengendalian
    darat, pengendali-pengendali
    lapangan terbang
  • Syarikat-syarikat penerbangan
Membangunkan rangka kerja untuk mengukur kecekapan lapangan-lapangan terbang di Malaysia Penetapan asas

Komited terhadap dasar di mana terminal-terminal lapangan terbang mestilah bersepadu. Dalam keadaan di mana terminal-terminal yang telah disediakan adalah berbeza, sambungan airside dan landside perlu disediakan Jangka masa pendek
  • MOT
  • Pengendali-pengendali lapangan
    terbang yang lain

8MAHB: Malaysia Airports Holdings Berhad
9SATSSB: Senai Airport Terminal Services Sdn. Bhd.

Tonggak Strategik 3: Memajukan asas yang kukuh bagi pembangunan modal insan yang berkaitan dengan penerbangan awam
Sub-sektor Tindakan Item Tempoh Pelaksanaan Pemegang-pemegang Taruh yang Terlibat
Semua Menetapkan piawai asas bagi membangunkan strategi pembangunan bakat
  • Menubuhkan pangkalan data modal insan untuk sektor ini
  • Mewujudkan jawatankuasa kerja pembangunan modal insan untuk sektor ini
  • Mengkaji aliran kerja sektor dan rantaian nilai
Penetapan asas
  • MOT
  • MOHR10
  • Pengendali-pengendali industri
Membangun dan melaksanakan strategi pembangunan bakat yang diselaraskan di peringkat industri
  • Membangunkan jalan kerjaya yang berkesan untuk sektor ini
  • Menyediakan dana latihan
Jangka masa pendek sehingga jangka masa sederhana
  • Jawatankuasa kerja
  • MOHR10
  • MOT
  • Pengendali-pengendali industri
  • Membangunkan modul latihan industri yang melibatkan usaha sama antara industri dan para akademia
Jangka masa sederhana
  • Institusi pengajian
  • Pengendali-pengendali industri

10MOHR: Kementerian Sumber Manusia

Civil Aviation Authority Malaysia (CAAM)
Privacy Policy