Perundangan
AKTA
- Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 [Akta 771] (berkuat kuasa sehingga 31 Julai 2025)
Berikutan penguatkuasaan Akta Pembubaran MAVCOM 2024 [Akta 856] pada 1 Ogos 2025, undang-undang, kod, perintah, garis panduan, pekeliling dan arahan di bawah kekal terpakai dan berkuat kuasa seperti sedia ada selepas tarikh rasionalisasi MAVCOM dan CAAM.
PERATURAN-PERATURAN
- Caj Perkhidmatan Penerbangan
- Peraturan-Peraturan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Caj Perkhidmatan Penerbangan) 2016 [P.U. (A) 100/2016]
- Peraturan-Peraturan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Caj Perkhidmatan Penerbangan) (Pindaan) 2016 [P.U. (A) 289/2016] (Pindaan ini harus dibaca bersama dengan P.U. (A) 100/2016)
- Peraturan-Peraturan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Caj Perkhidmatan Penerbangan) (Pindaan) 2017 [P.U. (A) 427/2017] (Pindaan ini harus dibaca bersama dengan P.U. (A) 100/2016 dan P.U. (A) 289/2016)
- Peraturan-Peraturan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Caj Perkhidmatan Penerbangan) (Pindaan) 2024 [P.U. (A) 115/2024] (Pindaan ini harus dibaca bersama dengan P.U. (A) 100/2016, P.U. (A) 289/2016), dan P.U. (A) 427/2017)
- Peraturan-Peraturan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Caj Perkhidmatan Penerbangan) (Pindaan) 2024 (Pindaan) 2024 [P.U. (A) 136/2024] (Pindaan ini harus dibaca bersama dengan P.U. (A) 100/2016, P.U. (A) 289/2016, P.U. (A) 427/2017 dan P.U. (A) 115/2024)
- Kod Kelakuan
- Caj Perkhidmatan Pengawalseliaan
KOD
- Pengguna
- Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia 2016 [P.U. (B) 305/2016]
- Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia (Pindaan) 2019 [P.U. (B) 250/2019] (Pindaan ini berkuat kuasa mulai 1 Jun 2019 dan harus dibaca bersama dengan P.U. (B) 305/2016)
- Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia (Pindaan) 2024 [P.U (B) 345/2024] (Pindaan ini berkuat kuasa mulai 1 September 2024 dan harus dibaca bersama dengan P.U. (B) 305/2016 dan P.U. (B) 250/2019)
PERINTAH
- Persaingan
- Perintah Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Pengecualian Individu) (Perjanjian Usaha Sama Transpasifik Antara All Nippon Airways Co., Ltd. Dengan United Airlines, Ltd.) 2018 [P.U. (A) 187/2018] (Perintah ini hendaklah dibaca bersama Keputusan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia bagi Permohonan Pengecualian Individu di bawah Seksyen 51 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 oleh All Nippon Airways Co., Ltd. dan United Airlines, Ltd. bertarikh 11 Mei 2017)
- Perintah Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Pengecualian Individu) (Perjanjian Usaha Sama Antara Singapore Airlines Limited Dengan Deutsche Lufthansa AG) 2020 [P.U. (A) 62/2020] (Perintah ini hendaklah dibaca bersama Keputusan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia bagi Permohonan Pengecualian Individu di bawah Seksyen 51 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 oleh Singapore Airlines Limited dan Deutsche Lufthansa AG bertarikh 27 Ogos 2019)
- Perintah Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Pengecualian Individu) (Perjanjian-Perjanjian Muktamad Antara Malaysia Airlines Berhad Dengan Japan Airlines Co. Ltd.) 2020 [P.U. (A) 302/2020] (Perintah ini hendaklah dibaca bersama Keputusan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia bagi Permohonan Pengecualian Individu di bawah Seksyen 51 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 oleh Malaysia Airlines Berhad bertarikh 9 Disember 2019)
- Perintah Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Pengecualian Individu) (Perjanjian Usaha Sama Transpasifik Antara All Nippon Airways Co., Ltd. Dengan United Airlines, Inc.) 2023 [P.U. (A) 182/2023] (Perintah ini hendaklah dibaca bersama Keputusan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia bagi Permohonan Pembaharuan Pengecualian Individu di bawah Seksyen 51 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 oleh All Nippon Airways Co., Ltd. dan United Airlines, Inc. bertarikh 19 Oktober 2022)
- Perintah Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Pengecualian Individu) (Perjanjian Usaha Sama Antara Singapore Airlines Limited Dengan Deutsche Lufthansa AG) 2023 [P.U. (A) 181/2023] (Perintah ini hendaklah dibaca bersama Keputusan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia bagi Permohonan Pembaharuan Pengecualian Individu di bawah Seksyen 51 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 oleh Singapore Airlines Limited dan Deutsche Lufthansa AG bertarikh 5 Disember 2022)
- Perintah Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Pengecualian Individu) (Perjanjian-Perjanjian Muktamad Antara Malaysia Airlines Berhad Dengan Japan Airlines Co. Ltd.) Perintah 2024 [P.U. (A) 5/2024] (Perintah ini hendaklah dibaca bersama Keputusan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia bagi Permohonan Pengecualian Individu di bawah Seksyen 51 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 oleh Malaysia Airlines Berhad dan Japan Airlines Co. Ltd. bertarikh 2 Mei 2023)
GARIS PANDUAN
- Persaingan
- Garis Panduan Takrif Pasaran Perkhidmatan Penerbangan
- Garis Panduan Perjanjian Antipersaingan
- Garis Panduan Penyalahgunaan Kedudukan Dominan
- Garis Panduan Penilaian Substantif Percantuman
- Garis Panduan Pemberitahuan dan Permohonan bagi Suatu Percantuman yang Dijangkakan atau Percantuman Persaingan
- Garis Panduan Penentuan Penalti Kewangan
- Garis Panduan Rejim Kelonggaran
- Pelesenan
- Panduan Pengiklanan
PEKELILING
ARAHAN
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 [No. 1 Tahun 2018]
- Pindaan Kepada Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan Lapangan Antarabangsa KL 2 (2024) [No. 1 Tahun 2018]
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Fasa Kedua Rangka Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 [No. 2 Tahun 2018] (Arahan ini hendaklah dibaca bersama Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 No. 1 Tahun 2018)
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Fasa Ketiga Rangka Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 [No. 1 Tahun 2019] (Arahan ini hendaklah dibaca bersama Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 No. 1 Tahun 2018 dan No. 2 Tahun 2018)
- Pindaan kepada Arahan Berkenaan Pelaksanaan Fasa Kedua Rangka Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 [No. 2 Tahun 2018] (2023)
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu [No. 1 Tahun 2023]
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu [No. 2 Tahun 2023]
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Fasa Keempat Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL di Terminal 1 and 2 [No. 1 Tahun 2024] (Arahan ini hendaklah dibaca bersama Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL 2 No. 1 tahun 2018, No. 2 Tahun 2018, dan No. 1 Tahun 2019)
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching [No. 1 Tahun 2024]
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Miri [No. 1 Tahun 2024]
- Arahan Berkenaan Pelaksanaan Rangka Kerja Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai [No. 1 Tahun 2024]
- Pindaan Arahan No.1 2024 Pelaksanaan Fasa Keempat Rangka Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa KL Terminal 1 dan 2 (2024)
- Pindaan Arahan No. 2 2023 Pelaksanaan Rangka Kualiti Perkhidmatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (2024)