-A  +A          

Good Day! Monday, 18 October 2021

Pasukan Kami

Akademi Penerbangan Malaysia (MAvA)

Akademi Penerbangan Malaysia (MAvA)

View More Information Logo Mava1 1
IStock 931559254 1
Air Traffic Control Tower in Malaysia
Cross
  • Negeri

CAAM Kedah

Sultan Abdul Halim Airport
06550 Alor Setar
Kedah Darul Aman

CAAM Johor

Senai International Airport
81250 Johor Bharu, Johor

CAAM Ipoh

Sultan Azlan Shah Airport
31350 Ipoh, Perak

CAAM Melaka

Melaka International Airport
75350 Batu Berendam
Melaka

CAAM Kuala Terengganu

Sultan Mahmud Airport
21300 Kuala Terengganu

CAAM Kerteh

Kerteh Airport
24300 Kerteh
Terengganu

CAAM Pulau Tioman

Pulau Tioman Airport
63, Jalan Sulaiman,
86800 Mersing, Pahang

Pejabat Wilayah Caam Sabah

Jalan Bunga Raya, Kepayan
Beg Berkunci 2065
88618 Kota Kinabalu

Pusat Kawalan Trafik Udara Kota Kinabalu

Jalan Kepayan,
88100 Kota Kinabalu,
Sabah

CAAM Sandakan

Cawangan Sandakan
90008 Sandakan
Sabah

CAAM Lahad Datu

Cawangan Lahad Datu
91108 Lahad Datu
Sabah

CAAM Tawau

Cawangan Tawau
91007 Tawau
Sabah

Pejabat Wilayah Caam Sarawak

Kuching International Airport
93250 Kuching,
Sarawak

CAAM Miri

Cawangan Miri
98000 Miri
Sarawak

CAAM Bintulu

Cawangan Bintulu
97200 Bintulu
Sarawak

CAAM Sibu

Cawangan Sibu
96007 Sibu
Sarawak

CAAM Limbang

Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak

CAAM Marudi

Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak

CAAM Lawas

Cawangan Lawas
98850 Lawas
Sarawak

CAAM Mukah

Cawangan Mukah
96400 Mukah
Sarawak

CAAM Langkawi

Langkawi International Airport
07100 Padang Matsirat
Pulau Langkawi
Kedah

CAAM Kelantan

Sultan Ismail Petra Airport,
Pengkalan Chepa, 16100 Kota Bharu,
Kelantan

CAAM Penang

Penang International Airport,
11900 Bayan Lepas
Pulau Pinang

Kalibrasi Penerbangan Caam

Sultan Abdul Aziz Shah Airport
47200 Subang, Selangor

CAAM KLIA

Kuala Lumpur International Airport
64000 KLIA, Sepang
Selangor Darul Ehsan

Pejabat Wilayah Caam Semenanjung Malaysia

Sultan Abdul Azizi Shah Airport
47200 Subang, Selangor

Menara Kawalan Trafik Udara Subang

Sultan Abdul Azizi Shah Airport
47200 Subang, Selangor

Pusat Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur

Sultan Abdul Aziz Shah Airport
47200 Subang, Selangor

'); }); })(jQuery)
Khairul Fix

Khairul A’ Amali Bin Ismail

Pengarah Akademi Penerbangan Malaysia

Arahan rasmi untuk pegawai trafik udara hanya bermula sekitar 1950-an hingga 1960-an, dalam bentuk kelas sementara ad-hoc yang dikendalikan oleh pegawai kanan. Sebelum itu, latihan dijalankan secara semasa kerja dan pelantikan adalah berdasarkan kecekapan. Selepas tahun 1960-an, beberapa pegawai dihantar ke luar negara. Berikutan kepada keperluan yang semakin meningkat untuk melatih pegawai di dalam negara, sebuah Pusat Latihan Penerbangan Awam telah ditubuhkan di Lapangan Terbang Paya Lebar di Singapura.

Pemisahan Singapura dari Malaysia menyebabkan pentadbiran penerbangan awam disusun semula. Seorang pakar Pelan Colombo dari Australia, A. Parker dengan dua perunding lain; S. Hill (ATC) dan Mathisen (Perkhidmatan Bomba) membantu dalam penubuhan pusat latihan di bawah Program Bantuan Australia. Pada 21 September 1969, Pusat Latihan Penerbangan Awam (CATC) telah ditubuhkan dengan dua cawangan iaitu ‘Sekolah Perkhidmatan Trafik Udara’ dan ‘Sekolah Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat Lapangan Terbang’. CATC telah ditempatkan secara sementara bersebelahan bangunan terminal utama di Subang di dalam bangunan yang pada awalnya dibina sebagai stesen kuarantin.

Kumpulan pertama pelatih ATC lulus dari CATC pada 25 April 1970. Simulator RADAR pertama dipasang pada tahun 1974. Menjelang akhir tahun 70-an, CATC menjadi semakin sesak dan perancangan untuk mengembangkan bangunan terminal telah disiapkan namun sedikit menjejaskan CATC terutamanya latihan AFRS. Kerajaan kemudian meluluskan rancangan pembangunan 2 fasa untuk CATC. Fasa satu terdiri daripada 4 blok kayu yang dibina di atas bukit di seberang jalan bangunan terminal di Subang. Fasa dua pula melibatkan pembinaan struktur kekal dan bongkah kayu yang kemudiannya diubah menjadi asrama untuk pelatih. Fasa pertama rancangan ini dilaksanakan dan kolej baharu dibuka secara rasmi pada 1 Januari 1981 dan dinamakan semula sebagai ‘Kolej Penerbangan Awam’ (CAC). Kolej ini dikecilkan saiz pada Oktober 1992 ketika operasi lapangan terbang diswastakan. Sekolah AFRS berpindah ke Pulau Pinang untuk bergabung dengan Pusat Latihan Keselamatan dan menjadi sebahagian daripada pusat latihan pengendali lapangan terbang, Malaysia Airports Berhad.

Pada tahun 1996, sebagai persediaan untuk pembukaan lapangan terbang baharu KLIA di Sepang dan penyusunan semula struktur ruang udara FIR Kuala Lumpur, jadual latihan besar-besaran diperlukan untuk melatih ramai pegawai baharu serta melatih semula semua pegawai sedia ada. Memandangkan kolej ini tidak mampu untuk mengendalikan jumlah tersebut, latihan ini telah diberi kontrak kepada IAL-Serco dan Airspace Management Services (usaha sama antara sebuah syarikat tempatan dan Ambidji Australia).

Fasa kedua kompleks latihan hanya menjadi kenyataan pada tahun 2009. Bangunan baharu di Sepang kini beroperasi. Keperluan latihan sebelum ini serentak dengan pembukaan KLIA telah menyebabkan perolehan dua simulator radar baharu melebihi 25 Nod, beberapa simulator Bukan Radar dan 3 unit Simulator 2-D Padang Terbang dan satu unit 360 Darjah simulator Padang Terbang. Peralatan ini ditempatkan di kampus cawangan CAC di Taman SEA, Petaling Jaya.

Dengan penempatan semula ke Sepang, lebih banyak simulator dan sumber latihan lain akan ditambah. MAvA dilengkapi dengan pelbagai kemudahan yang komprehensif untuk mengendalikan semua kursus yang diperlukan termasuk melatih Pegawai bertaraf dunia untuk menyediakan perkhidmatan ATM di Malaysia dan antarabangsa.

MAvA menyediakan latihan berkaitan penerbangan untuk memenuhi keperluan negara dan antarabangsa; untuk kakitangan operasi dan pengurusan.

Aktiviti utama MAvA dikaitkan dengan latihan Pengawal Trafik Udara, yang akan mematuhi piawaian antarabangsa dan teknik terkini. Latihan pegawai termasuk pelbagai kursus dari latihan ab-initio untuk rekrut baharu ke kursus lanjutan lain yang diperlukan untuk menyediakan Perkhidmatan Trafik Udara di Malaysia. Penjadualan kursus ATC diselaraskan dengan Sektor ATM yang memerlukan.

Kursus-kursus pengurusan penerbangan yang lain akan dijalankan ke arah membina MAvA sebagai pusat kecemerlangan untuk latihan. MAvA juga mengambil bahagian dalam Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP) dan menyediakan latihan untuk peserta antarabangsa di bawah payung ICAO.

Program latihan berikut dijalankan di MAvA

  • Asas ATC
  • Kursus Kawalan Padang Terbang
  • Kursus Kawalan Prosedur Pendekatan
  • Pendekatan Kursus Kawalan Radar
  • Pendekatan Kursus Kawalan Radar (Penukaran)
  • Kursus Kawalan Prosedur Kawasan
  • Kursus Kawalan Radar Kawasan
  • Kursus Pengurusan Aliran Trafik Udara
  • Penyelaras Misi Mencari dan Menyelamat (SAR MC)
  • Perkhidmatan Tetap Aeronautik
  • Perkhidmatan Mudah Alih HF / Aeronautikal
  • Sistem Penukaran Mesej Automatik
  • Teknik Pengajaran Asas
  • Latihan Laluan RVSM / RNAV
  • Automasi ATC
  • Bahasa Inggeris Teknikal Penerbangan
  • Had Pelepasan Halangan

 

Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP)
Dilaksanakan sejak tahun 1980, MTCP digubal berdasarkan kepercayaan bahawa pembangunan sesebuah negara bergantung kepada kualiti sumber manusianya. Program ini menggabungkan pelbagai bentuk kerjasama teknikal yang telah diperluaskan oleh Malaysia kepada negara-negara membangun yang lain sejak tahun 1960-an dan menganjurkan aktiviti kerjasama teknikal secara sistematik dan mampan. Justeru, MTCP menekankan pembangunan sumber manusia melalui penyediaan latihan dalam pelbagai bidang yang penting untuk pembangunan sesebuah negara seperti pentadbiran awam, pembangunan pertanian, perancangan pembangunan, pembasmian kemiskinan, promosi pelaburan, pusat perbankan dan bahasa Inggeris.

Melalui usaha-usaha koperasi ini, hubungan dua hala Malaysia dengan negara-negara anggota MTCP telah diperkukuhkan, dengan ramai menyokong falsafah Malaysia untuk mempromosikan perkongsian pintar, kerjasama serantau seperti ASEAN-Timur dan kedudukan Selatan-Selatan yang bersatu padu. MTCP dilaksanakan melalui beberapa program kerjasama seperti latihan dalam kursus jangka pendek dan panjang; lawatan sambil belajar dan lampiran praktikal; khidmat nasihat melalui penghantaran pakar; dan bantuan jenis projek yang merangkumi penyediaan peralatan dan bantuan barangan, berdasarkan kes yang sangat terpilih dan kes mengikut kes.

CAC adalah institusi yang dikhaskan untuk melakukan latihan khusus dalam bidang kepakarannya Penerbangan Awam secara umum, tetapi lebih khusus dalam bidang Pengurusan Trafik Udara. Kursus antarabangsa pertama telah dijalankan pada tahun 1984 oleh AFRS School. Kursus antarabangsa pertama telah dikendalikan oleh Pusat Pengajian ATC pada tahun 1989 untuk pengendali rangkaian telekomunikasi tetap Aeronautik (AFTN). Pada tahun 1989, kursus ATC yang pertama, kursus Kawalan Pendekatan (Bukan Radar) telah dijalankan.

Sejak tahun 1989, CAC telah melatih lebih daripada 300 pegawai dari 44 negara dalam pelbagai kursus ATC. Sehingga tahun 2008, MAvA meneruskan program ini sebagai institusi latihan yang ditetapkan.

International Airport Facilities, Malaysia, (Kemudahan Lapangan Terbang Antarabangsa, Malaysia)
Icon
CAAM Ejen Maya