Akademi Penerbangan Malaysia (MAvA)


Kuala Lumpur Air Traffic Control Centre (KLATCC)
Jalan CTA 3 (KLIA),
Kuala Lumpur International Airport,
64000 KLIA,Sepang, Selangor,Darul Ehsan.
CAAM Kedah
CAAM Complex Sultan Abdul Halim Airport
06550 Alor Setar
Kedah Darul Aman
CAAM Johor
Senai International Airport
81250 Johor Bharu, Johor
CAAM Ipoh
Sultan Azlan Shah Airport
31350 Ipoh, Perak
CAAM Melaka
Melaka International Airport
75350 Batu Berendam
Melaka
CAAM Kuala Terengganu
Sultan Mahmud Airport
21300 Kuala Terengganu
CAAM Kerteh
Kerteh Airport
24300 Kerteh
Terengganu
CAAM Pulau Tioman
Pulau Tioman Airport
63, Jalan Sulaiman,
86800 Mersing, Pahang
Pejabat Wilayah Caam Sabah
Jalan Bunga Raya, Kepayan
Beg Berkunci 2065
88618 Kota Kinabalu
Pusat Kawalan Trafik Udara Kota Kinabalu
Jalan Kepayan,
88100 Kota Kinabalu,
Sabah
CAAM Sandakan
Cawangan Sandakan
90008 Sandakan
Sabah
CAAM Lahad Datu
Cawangan Lahad Datu
91108 Lahad Datu
Sabah
CAAM Tawau
Cawangan Tawau
91007 Tawau
Sabah
Pejabat Wilayah Caam Sarawak
Kuching International Airport
93250 Kuching,
Sarawak
CAAM Miri
Cawangan Miri
98000 Miri
Sarawak
CAAM Bintulu
Cawangan Bintulu
97200 Bintulu
Sarawak
CAAM Sibu
Cawangan Sibu
96007 Sibu
Sarawak
CAAM Limbang
Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak
CAAM Marudi
Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak
CAAM Lawas
Cawangan Lawas
98850 Lawas
Sarawak
CAAM Mukah
Cawangan Mukah
96400 Mukah
Sarawak
CAAM Langkawi
Langkawi International Airport
07100 Padang Matsirat
Pulau Langkawi
Kedah
CAAM Kelantan
Sultan Ismail Petra Airport,
Pengkalan Chepa, 16100 Kota Bharu,
Kelantan
CAAM Penang
Penang International Airport,
11900 Bayan Lepas
Pulau Pinang
Kalibrasi Penerbangan Caam
Sultan Abdul Aziz Shah Airport
47200 Subang, Selangor
CAAM KLIA
Kuala Lumpur International Airport
64000 KLIA, Sepang
Selangor Darul Ehsan
Pejabat Wilayah Caam Semenanjung Malaysia
Jalan CTA 3 (KLIA),
Kuala Lumpur International Airport,
64000 KLIA,Sepang, Selangor,Darul Ehsan.
Menara Kawalan Trafik Udara Subang
Sultan Abdul Azizi Shah Airport
47200 Subang, Selangor

Arahan rasmi untuk pegawai trafik udara hanya bermula sekitar 1950-an hingga 1960-an, dalam bentuk kelas sementara ad-hoc yang dikendalikan oleh pegawai kanan. Sebelum itu, latihan dijalankan secara semasa kerja dan pelantikan adalah berdasarkan kecekapan. Selepas tahun 1960-an, beberapa pegawai dihantar ke luar negara. Berikutan kepada keperluan yang semakin meningkat untuk melatih pegawai di dalam negara, sebuah Pusat Latihan Penerbangan Awam telah ditubuhkan di Lapangan Terbang Paya Lebar di Singapura.
Pemisahan Singapura dari Malaysia menyebabkan pentadbiran penerbangan awam disusun semula. Seorang pakar Pelan Colombo dari Australia, A. Parker dengan dua perunding lain; S. Hill (ATC) dan Mathisen (Perkhidmatan Bomba) membantu dalam penubuhan pusat latihan di bawah Program Bantuan Australia. Pada 21 September 1969, Pusat Latihan Penerbangan Awam (CATC) telah ditubuhkan dengan dua cawangan iaitu ‘Sekolah Perkhidmatan Trafik Udara’ dan ‘Sekolah Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat Lapangan Terbang’. CATC telah ditempatkan secara sementara bersebelahan bangunan terminal utama di Subang di dalam bangunan yang pada awalnya dibina sebagai stesen kuarantin.
Kumpulan pertama pelatih ATC lulus dari CATC pada 25 April 1970. Simulator RADAR pertama dipasang pada tahun 1974. Menjelang akhir tahun 70-an, CATC menjadi semakin sesak dan perancangan untuk mengembangkan bangunan terminal telah disiapkan namun sedikit menjejaskan CATC terutamanya latihan AFRS. Kerajaan kemudian meluluskan rancangan pembangunan 2 fasa untuk CATC. Fasa satu terdiri daripada 4 blok kayu yang dibina di atas bukit di seberang jalan bangunan terminal di Subang. Fasa dua pula melibatkan pembinaan struktur kekal dan bongkah kayu yang kemudiannya diubah menjadi asrama untuk pelatih. Fasa pertama rancangan ini dilaksanakan dan kolej baharu dibuka secara rasmi pada 1 Januari 1981 dan dinamakan semula sebagai ‘Kolej Penerbangan Awam’ (CAC). Kolej ini dikecilkan saiz pada Oktober 1992 ketika operasi lapangan terbang diswastakan. Sekolah AFRS berpindah ke Pulau Pinang untuk bergabung dengan Pusat Latihan Keselamatan dan menjadi sebahagian daripada pusat latihan pengendali lapangan terbang, Malaysia Airports Berhad.
Pada tahun 1996, sebagai persediaan untuk pembukaan lapangan terbang baharu KLIA di Sepang dan penyusunan semula struktur ruang udara FIR Kuala Lumpur, jadual latihan besar-besaran diperlukan untuk melatih ramai pegawai baharu serta melatih semula semua pegawai sedia ada. Memandangkan kolej ini tidak mampu untuk mengendalikan jumlah tersebut, latihan ini telah diberi kontrak kepada IAL-Serco dan Airspace Management Services (usaha sama antara sebuah syarikat tempatan dan Ambidji Australia).
Fasa kedua kompleks latihan hanya menjadi kenyataan pada tahun 2009. Bangunan baharu di Sepang kini beroperasi. Keperluan latihan sebelum ini serentak dengan pembukaan KLIA telah menyebabkan perolehan dua simulator radar baharu melebihi 25 Nod, beberapa simulator Bukan Radar dan 3 unit Simulator 2-D Padang Terbang dan satu unit 360 Darjah simulator Padang Terbang. Peralatan ini ditempatkan di kampus cawangan CAC di Taman SEA, Petaling Jaya.
Dengan penempatan semula ke Sepang, lebih banyak simulator dan sumber latihan lain akan ditambah. MAvA dilengkapi dengan pelbagai kemudahan yang komprehensif untuk mengendalikan semua kursus yang diperlukan termasuk melatih Pegawai bertaraf dunia untuk menyediakan perkhidmatan ATM di Malaysia dan antarabangsa.
MAvA menyediakan latihan berkaitan penerbangan untuk memenuhi keperluan negara dan antarabangsa; untuk kakitangan operasi dan pengurusan.