-A  +A          

Good Day! Thursday, 1 June 2023

Pasukan Kami

Akademi Penerbangan Malaysia (MAvA)

Akademi Penerbangan Malaysia (MAvA)

View More Information Logo Mava1 1
IStock 931559254 1
Air Traffic Control Tower in Malaysia
Cross
  • Negeri

Kuala Lumpur Air Traffic Control Centre (KLATCC)

Jalan CTA 3 (KLIA),
Kuala Lumpur International Airport,
64000 KLIA,Sepang, Selangor,Darul Ehsan.

CAAM Kedah

CAAM Complex Sultan Abdul Halim Airport
06550 Alor Setar
Kedah Darul Aman

CAAM Johor

Senai International Airport
81250 Johor Bharu, Johor

CAAM Ipoh

Sultan Azlan Shah Airport
31350 Ipoh, Perak

CAAM Melaka

Melaka International Airport
75350 Batu Berendam
Melaka

CAAM Kuala Terengganu

Sultan Mahmud Airport
21300 Kuala Terengganu

CAAM Kerteh

Kerteh Airport
24300 Kerteh
Terengganu

CAAM Pulau Tioman

Pulau Tioman Airport
63, Jalan Sulaiman,
86800 Mersing, Pahang

Pejabat Wilayah Caam Sabah

Jalan Bunga Raya, Kepayan
Beg Berkunci 2065
88618 Kota Kinabalu

Pusat Kawalan Trafik Udara Kota Kinabalu

Jalan Kepayan,
88100 Kota Kinabalu,
Sabah

CAAM Sandakan

Cawangan Sandakan
90008 Sandakan
Sabah

CAAM Lahad Datu

Cawangan Lahad Datu
91108 Lahad Datu
Sabah

CAAM Tawau

Cawangan Tawau
91007 Tawau
Sabah

Pejabat Wilayah Caam Sarawak

Kuching International Airport
93250 Kuching,
Sarawak

CAAM Miri

Cawangan Miri
98000 Miri
Sarawak

CAAM Bintulu

Cawangan Bintulu
97200 Bintulu
Sarawak

CAAM Sibu

Cawangan Sibu
96007 Sibu
Sarawak

CAAM Limbang

Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak

CAAM Marudi

Cawangan Limbang
98700 Limbang
Sarawak

CAAM Lawas

Cawangan Lawas
98850 Lawas
Sarawak

CAAM Mukah

Cawangan Mukah
96400 Mukah
Sarawak

CAAM Langkawi

Langkawi International Airport
07100 Padang Matsirat
Pulau Langkawi
Kedah

CAAM Kelantan

Sultan Ismail Petra Airport,
Pengkalan Chepa, 16100 Kota Bharu,
Kelantan

CAAM Penang

Penang International Airport,
11900 Bayan Lepas
Pulau Pinang

Kalibrasi Penerbangan Caam

Sultan Abdul Aziz Shah Airport
47200 Subang, Selangor

CAAM KLIA

Kuala Lumpur International Airport
64000 KLIA, Sepang
Selangor Darul Ehsan

Pejabat Wilayah Caam Semenanjung Malaysia

Jalan CTA 3 (KLIA),
Kuala Lumpur International Airport,
64000 KLIA,Sepang, Selangor,Darul Ehsan.

Menara Kawalan Trafik Udara Subang

Sultan Abdul Azizi Shah Airport
47200 Subang, Selangor

'); }); })(jQuery)
Khairul Fix

Khairul A’ Amali Bin Ismail

Pengarah Akademi Penerbangan Malaysia

Arahan rasmi untuk pegawai trafik udara hanya bermula sekitar 1950-an hingga 1960-an, dalam bentuk kelas sementara ad-hoc yang dikendalikan oleh pegawai kanan. Sebelum itu, latihan dijalankan secara semasa kerja dan pelantikan adalah berdasarkan kecekapan. Selepas tahun 1960-an, beberapa pegawai dihantar ke luar negara. Berikutan kepada keperluan yang semakin meningkat untuk melatih pegawai di dalam negara, sebuah Pusat Latihan Penerbangan Awam telah ditubuhkan di Lapangan Terbang Paya Lebar di Singapura.

Pemisahan Singapura dari Malaysia menyebabkan pentadbiran penerbangan awam disusun semula. Seorang pakar Pelan Colombo dari Australia, A. Parker dengan dua perunding lain; S. Hill (ATC) dan Mathisen (Perkhidmatan Bomba) membantu dalam penubuhan pusat latihan di bawah Program Bantuan Australia. Pada 21 September 1969, Pusat Latihan Penerbangan Awam (CATC) telah ditubuhkan dengan dua cawangan iaitu ‘Sekolah Perkhidmatan Trafik Udara’ dan ‘Sekolah Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat Lapangan Terbang’. CATC telah ditempatkan secara sementara bersebelahan bangunan terminal utama di Subang di dalam bangunan yang pada awalnya dibina sebagai stesen kuarantin.

Kumpulan pertama pelatih ATC lulus dari CATC pada 25 April 1970. Simulator RADAR pertama dipasang pada tahun 1974. Menjelang akhir tahun 70-an, CATC menjadi semakin sesak dan perancangan untuk mengembangkan bangunan terminal telah disiapkan namun sedikit menjejaskan CATC terutamanya latihan AFRS. Kerajaan kemudian meluluskan rancangan pembangunan 2 fasa untuk CATC. Fasa satu terdiri daripada 4 blok kayu yang dibina di atas bukit di seberang jalan bangunan terminal di Subang. Fasa dua pula melibatkan pembinaan struktur kekal dan bongkah kayu yang kemudiannya diubah menjadi asrama untuk pelatih. Fasa pertama rancangan ini dilaksanakan dan kolej baharu dibuka secara rasmi pada 1 Januari 1981 dan dinamakan semula sebagai ‘Kolej Penerbangan Awam’ (CAC). Kolej ini dikecilkan saiz pada Oktober 1992 ketika operasi lapangan terbang diswastakan. Sekolah AFRS berpindah ke Pulau Pinang untuk bergabung dengan Pusat Latihan Keselamatan dan menjadi sebahagian daripada pusat latihan pengendali lapangan terbang, Malaysia Airports Berhad.

Pada tahun 1996, sebagai persediaan untuk pembukaan lapangan terbang baharu KLIA di Sepang dan penyusunan semula struktur ruang udara FIR Kuala Lumpur, jadual latihan besar-besaran diperlukan untuk melatih ramai pegawai baharu serta melatih semula semua pegawai sedia ada. Memandangkan kolej ini tidak mampu untuk mengendalikan jumlah tersebut, latihan ini telah diberi kontrak kepada IAL-Serco dan Airspace Management Services (usaha sama antara sebuah syarikat tempatan dan Ambidji Australia).

Fasa kedua kompleks latihan hanya menjadi kenyataan pada tahun 2009. Bangunan baharu di Sepang kini beroperasi. Keperluan latihan sebelum ini serentak dengan pembukaan KLIA telah menyebabkan perolehan dua simulator radar baharu melebihi 25 Nod, beberapa simulator Bukan Radar dan 3 unit Simulator 2-D Padang Terbang dan satu unit 360 Darjah simulator Padang Terbang. Peralatan ini ditempatkan di kampus cawangan CAC di Taman SEA, Petaling Jaya.

Dengan penempatan semula ke Sepang, lebih banyak simulator dan sumber latihan lain akan ditambah. MAvA dilengkapi dengan pelbagai kemudahan yang komprehensif untuk mengendalikan semua kursus yang diperlukan termasuk melatih Pegawai bertaraf dunia untuk menyediakan perkhidmatan ATM di Malaysia dan antarabangsa.

MAvA menyediakan latihan berkaitan penerbangan untuk memenuhi keperluan negara dan antarabangsa; untuk kakitangan operasi dan pengurusan.

Civil Aviation Authority Malaysia (CAAM)
Privacy Policy
Icon
CAAM Ejen Maya
wpChatIcon